Waarom ik ’s ochtends sport

Veel mensen hebben zo hun eigen routine. Opstaan met ene bak koffie (of ongezond met een sigaret), om 5 uur een wijntje of biertje opentrekken, steevast tussen 12 en half 1 aan de lunch en meer van dit soort gewoontes kenmerken de mens. Mijn belangrijkste routine is ’s ochtends sporten. Waarom? Hieronder leg ik het uit.

Hoe ik erop kwam

’s Ochtends sporten is iets dat ik heb ontdekt op vakantie. We zaten in Oost-Azië, wat betekent dat er een behoorlijk tijdsverschil was. Bovendien waren we naar het oosten gereisd, dus hadden we een stevige jetlag. In zo’n geval merk ik vaak dat ik mijn lichaam een extra hint moet geven dat ik wakker ben (aangezien dit op een totaal ander tijdstip is dan normaal). Ik merkte dat sporten binnen een uur na het wakker worden een duidelijk signaal was naar mijn lichaam dat het tijd was om in actie te komen.

Vaste prik

Elke ochtend was het min of meer hetzelfde liedje. Het begon met (moeizaam) opstaan. Dat vergt de meeste discipline, aangezien je lichaam (in ieder geval mijn lichaam) in een andere tijdzone nauwelijks uit bed te slepen is. Eenmaal opgestaan begon ik met een klein flesje water en een beetje fruit, zoals een banaan of een appel. Uiteraard kun je dit invullen hoe je wilt, bijvoorbeeld door een beetje muesli erbij te nemen. Voor mij was het wel belangrijk, dat het iets lichts was. Dit in verband met de volgende stap.

Resultaat

De volgende stap was namelijk: sporten! Ongeveer een half uur nadat ik was opgestaan, stond ik in de gym van mijn hotel aan de gewichten te trekken en op de loopband te rennen. Het resultaat: een directe oppepper in de ochtend(sterker dan een bak koffie) en binnen een paar dagen was ik gewend aan het ritme in Azië. Een aanrader dus voor iedereen die op reis gaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *