ketogeen dieet

Voel je fit met een ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is behoorlijk anders dan de gangbare diëten. In plaats van dat je vetarm gaat eten ga je juist erg veel vetten eten. Dit voelt erg raar, we hebben tenslotte geleerd dat vetten ons dik maken. Toch val je af door juist vetten te gaan eten en krijg je ook nieuwe energie. Hoe dit kan ontdek je in dit artikel.

Wat is het ketogeen dieet?

De benaming ketogeen dieet heeft betrekking op de staat van ketose waarin je lichaam geraakt als je dit dieet volgt. Ketose is als je lichaam over schakelt op ketonen als bron van energie in plaats van het vertrouwde glucose.

Glucose wordt aan je bloed afgegeven als je koolhydraten of suiker hebt gegeten. De lichaamscellen nemen de glucose (onder invloed van insuline) op waarna het als brandstof gebruikt kan worden. Het voordeel van glucose als brandstof is dat deze vorm van energie snel beschikbaar is. Het nadeel is dat je maar een beperkte voorraad kunt hebben.

Een ander nadeel van suikers en (geraffineerde) koolhydraten is dat ze een hoge door-eet factor hebben; ze verzadigen slecht. Een ander nadeel is dat je lichaam insuline moet aanmaken om de glucose uit je bloed op te kunnen nemen. Insuline wordt door velen ook wel beschouwd als het dikmaak hormoon omdat je lichaam vet gaat opslaan bij hoge insulinewaarden.

Bij een ketogeen dieet eet je vrijwel geen koolhydraten meer; nog maar een procent of 5, dit omdat veel voedingsmiddelen nu eenmaal (minimale) hoeveelheden koolhydraten bevatten waardoor ze niet helemaal uit te sluiten zijn.

In plaats van koolhydraten gaan je vetten eten. Erg veel vetten; ongeveer 75% van je calorieën zullen afkomstig zijn uit vetten. De overige ca. 20% zal bestaan uit eiwitten.

Het ketogeen dieet heeft wat weg van het koolhydraatarme dieet, het is alleen nog extremer. In plaats van minder koolhydraten te eten ga je dit echt tot een absoluut minimum beperken. De koolhydraten zal je ook vooral met vet gaan vervangen terwijl je bij het koolhydraatarme dieet een deel van de koolhydraten ook zal vervangen voor extra eiwitten.

Na enkele dagen (vrijwel) geen koolhydraten meer te eten zullen de glucose voorraden uitgeput raken. Je lichaam zal op zoek moeten gaan naar een andere bron van energie: vetten. Je lichaam raakt hierbij in een andere metabole toestand die ketose wordt genoemd.

Zodra je lichaam in ketose is wordt het extreem goed in het verbranden van vetten. Dit is natuurlijk erg mooi. De lichaam veranderd in een ware vetverbrandmachine wat gunstig is als je overtollige vet wilt verbranden. Deze verbeterde vetverbranding is te danken aan het omlaag brengen van de insulinewaarden. Het is daarom zaak om geen (of zo min mogelijk) koolhydraten te eten. Hiermee blijft de insuline laag en het lichaam efficiënt in het verbranden van vetten.

Tijdens het afbraakproces van vetten worden in de lever ketonen geproduceerd. Deze voorzien het lichaam en de hersenen van energie. Veel mensen ervaren dat ze helderder en scherper zijn als de hersenen gebruik maken van ketonen in plaats van glucose. Vandaar dat velen zich fitter voelen als ze een ketogeen dieet volgen.

Voordelen van een ketogeen dieet

Een belangrijk voordeel van het ketogeen dieet is dat vet voor verzading zorgen. Ze hebben een zelfregulerende werking; zodra je genoeg hebt gegeten dan stop je vanzelf met eten. Iets wat met suikers en geraffineerde koolhydraten niet het geval is.

Omdat je kunt eten tot dat je verzadigd bent is het dieet gewoon goed vol te houden. Je zult geen of nauwelijks honger ervaren.

Een ander voordeel is dat je meer energie krijgt. Dit door het uitblijven van de schommelingen in de bloedsuikers omdat er geen koolhydraten worden gegeten. Je zult over de gehele dag gezien een constante energie hebben in plaats van pieken en dalen zoals met koolhydraatrijke voeding.

Nog een voordeel van het ketogeen dieet is dat je lichaam echt de vetreserves gaat aanspreken om te voorzien in de energiebehoefte. Door de ketose wordt bovendien de aanmaak van het hormoon ghreline onderdrukt. Dit hormoon staat bekend als het hongerhormoon en is er voor verantwoordelijk dat we ons hongerig gaan voelen als we een tijdje niets gegeten hebben.

Of het gevaarlijk is?

Allemaal leuk en aardig zal je misschien denken, maar hoe zit dat dan met de gezondheid? Vetten zijn toch slecht voor de gezondheid?

Op de eerste plaats zijn vetten lang niet zo ongezond als werd gedacht. Steeds meer onderzoeken wijzen erop dat juist toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten in ons dieet zorgen voor hart- en vaatziekten en andere chronische ziekten zoals diabetes type 2.

Er is eigenlijk maar 1 type vet wat echt ongezond is en dat zijn de kunstmatige transvetten. Deze komen voor in bewerkte producten zoals margarine, koek, gebak en kant-en-klaarmaaltijden. Deze zal je daarom moeten vermijden.

Bij het ketogeen dieet is het zaak om het accent te leggen op de gezonde vetzuren. Omega 3 vetzuren zijn de meest gezonde. Deze zitten in vette vissoorten en deze mogen dan ook zeker niet aan je eetschema ontbreken. Vette vissoorten zijn zalm, makreel, paling, haring, ansjovis en sardientjes. Verder zitten gezonde vetzuren in avocado, noten, eieren en zaden. Verder kan je gebruik maken van kokosolie, kaas, roomboter en onbewerkt vlees. Het mooie van vis, eieren, kaas en onbewerkt vlees is dat deze gelijk zorgen voor de nodige eiwitten die in dit dieet thuis horen.

Zuivel is ook toegestaan, het nadeel van zuivel is echter dat hier ook koolhydraten (lactose) in zit. Kies daarom voor de varianten met weinig lactose en neem er niet teveel van.

Wat wel een mogelijk gevaar bij het ketogeen dieet is, is het risico op constipatie. Vetrijk voedsel bevat geen vezels waardoor je last van verstoppingen kunt krijgen. Zorg daarom voor voldoende (koolhydraatarme) groenten in het dieet. Deze zullen er ook voor zorgen dat je geen tekort aan vitamines en mineralen krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *