Slechte nacht gehad? Zo blijf je wakker

Iedereen heeft het wel eens gehad: je ligt lekker in bed, maar je kunt echt niet in slaap komen. Je hebt te veel energie, je komt maar niet in die lekkere positie in bed of je blijft maar piekeren over de gebeurtenissen van die dag of de dingen die je de volgende dag gaat doen. Heb jij vannacht een slechte nachtrust gehad en heb je moeite om wakker te blijven? Lees dan in dit artikel wat je kunt doen om te voorkomen dat je in slaap valt door je slechte nachtrust.

Tip 1: neem een kopje koffie of twee

Ben je moe, dan kan het drinken van een kopje koffie je echt helpen om wat scherper en energieker te worden. Drink niet meer dan twee kopjes, want na twee kopjes koffie is het hoogst haalbare niveau van alertheid met weinig slaap wel behaald. Je kunt hierna nog meer koffie drinken omdat je het lekker vindt, maar voor de energieboost hoef je het nu niet meer te doen.

Tip 2: neem geen suiker

Veel mensen hebben juist extra zin in suiker als ze moe zijn. Suiker is misschien wel lekker en het geeft je even een energieboost, maar dit is maar van korte duur. Is de energieboost uitgewerkt, dan kom je in een energiedip terecht. Deze energiedip is nog heftiger omdat je zo moe bent, waardoor je je echt beroerd kunt gaan voelen. Je was al moe, maar nu is de vermoeidheid helemaal ondraaglijk geworden!

Tip 3: neem meer korte pauzes

Heb je slecht geslapen, dan heb je een minder lange concentratieboog dan na een goede nachtrust. Dit betekent dat je je minder lang goed kunt concentreren, waar je zeker last van kunt hebben tijdens het werken. Door wat meer korte pauzes te nemen, verleng je de concentratieboog een beetje. Je bent nog steeds niet op je best, maar je functioneert wel beter dan wanneer je jezelf dwingt langer door te werken zonder pauzes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *