Hoe gezonde financiën je fysieke gezondheid helpen

Mensen die net iets meer te besteden hebben zijn vaak gezonder dan mensen die altijd een beetje in geldnood zitten. Dit is wetenschappelijk bewezen. Nu je dit weet, kan je er dus ook iets mee doen. Als je zorgt dat je in ieder geval dat geld dat je hebt op de juiste manier inzet, dan kan je dus ook al heel veel goeds doen voor je fysieke gezondheid. Die kan je gemakkelijk verbeteren door net iets slimmer met je inkomen om te gaan.

1. Maak een goede planning

Je moet geen geld uitgeven dat je niet hebt. Maar hoe weet je dan precies wat je wel en niet hebt? Dat is veel gemakkelijker dan je denkt. Je begint eerst met de inkomsten. Daarnaast leg je alle uitgaven die je zeker moet doen, zoals je vaste lasten. Dit plan je in. Iedere maand geld voor de huur opzij leggen bijvoorbeeld. Zo heb je een goed overzicht van wat je precies hebt.

2. Bouw een reserve op

Nu je weet wat je precies overhoudt, kan je ook gaan sparen. Je plant namelijk ook een klein maandelijks bedrag in dat je op je spaarrekening zet. Dit kan al twintig euro per maand zijn. Langzaam maar zeker heb je zo meer zekerheid en dus ook meer rust. Je raakt immers je maandelijkse stress kwijt en krijgt er wat meer ontspanning voor terug.

3. Wees niet te bang om in te grijpen

Het is belangrijk dat je ook weer niet naar de andere kant doorslaat. Je bouwt je reserve juist om iets extra’s te kunnen doen als de situatie daarom vraagt. Je hoeft jezelf dus niet uit te hongeren omdat je anders je reserve kwijtraakt. Dit is juist de insteek van het opbouwen van een reserve. Zo blijf je in betere gezondheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *