Goedkoop boodschappen doen én gezond leven? Check deze 6 tips

Het zijn twee doelen die niet altijd met elkaar samen lijken te gaan: je boodschappentas vullen met producten die zowel gezond als portemonnee vriendelijk zijn. Het scheelt al enorm als je voorbereid (en niet op een lege maag) naar de supermarkt gaat, maar er zijn ook een paar andere handige strategieën en ingrediënten waar je tijdens je volgende tripje rekening mee kunt houden.

1. Skip de verpakte sla

Ja, het is makkelijk, maar ook relatief duur en het verwelkt bovendien snel en wordt dan slijmerig. Probeer een hele krop sla te kopen en maak je eigen mix door verschillende bladsoorten te combineren.

2. Eigen moestuintje

Een andere optie is om je eigen groenten te kweken. Sla neemt weinig ruimte in beslag en groeit snel. Voor ongeveer dezelfde prijs als een zak voorverpakte sla, haal je een zak met zaadjes voor gemengde sla.

3. Koop kleinere hoeveelheden specerijen

Het beste is om dit in winkels te doen waar je specerijen in grote potten of containers hebt. De prijs per ons is vaak minder duur en als je een iets kleinere hoeveelheid koopt, zul je minder oude specerijen overhouden die je weg moet gooien (na een of twee jaar verliezen ze hun smaak).

4. Koop daar waar nodig grotere verpakkingen

Vergelijk de prijs van losse producten altijd even met de bulk optie. Je bent niet altijd voordeliger uit met grootverpakkingen, maar in sommige gevallen bespaar je wel veel geld. Denk hierbij aan dingen zoals havermout, rijst, bloem en bepaalde soorten noten en zaden.

5. Bespaar op essentiële voedingsmiddelen

Koop meerdere essentiële producten als olijfolie, noten, pasta en bonen in blik als ze afgeprijsd zijn.

6. Wees een aardappeleter

Aardappels zitten vol kalium en vitamine C – en ze zijn super voordelig. Daarnaast zijn ze heel veelzijdig: je kunt ze vullen met groente, bonen en salsa, aardappelpuree maken, bakken en er een ovenschotel mee maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *