Beter slapen? Lees deze do’s en don’ts voor een betere nachtrust

Iedereen heeft er wel eens last van: je komt niet goed in slaap, je wordt ’s nachts de hele tijd wakker of je hebt te maken met beide problemen waardoor je overdag altijd moe bent. Heb jij al langere tijd te maken met slaapproblemen en wil je voor eens en voor altijd van deze problemen en het bijbehorende vermoeide gevoel af zijn? Lees dan in dit artikel wat de do’s en don’ts voor een betere nachtrust zijn en verbeter jouw slaappatroon voor een gelukkiger en energieker leven.

Do’s voor een betere nachtrust

Er zijn enkele dingen die je kunt doen om jouw nachtrust te verbeteren, namelijk:

  1. Onderneem geen drukke activiteiten meer voor je gaat slapen, maar kom tot rust door lekker op de bank te gaan zitten of een boek te lezen.
  2. Eet voldoende fruit en groenten. Wie zich gezond voelt, slaapt over het algemeen ook beter.
  3. Ontwikkel een goed ritme. Ga je iedere avond op een andere tijd slapen en sta je iedere ochtend op een andere tijd op, dan is het logisch dat je lichaam in de war is en je niet goed in slaap komt.
  4. Neem een warm bad voor het slapen gaan, zodat je lichaam en geest tot rust komen en je beter kan slapen.
  5. Gebruik diverse kruiden tegen slaapproblemen, bijvoorbeeld door supplementen met deze kruiden te slikken.

Don’ts voor een betere nachtrust

Naast verschillende dingen die je juist wel moet doen om beter te slapen, zijn er ook dingen die je beter niet kan doen als je lekker wil slapen na een drukke dag. De belangrijkste don’ts voor een goede nachtrust, zijn de volgende:

  1. Achter de computer zitten, op je telefoon zitten of televisie kijken voor het slapen gaan. Zit je achter de computer, met je telefoon of achter de televisie, dan krijgen de hersenen geen rust en zijn de hersenen nog actief als je in bed gaat liggen.
  2. Cafeïne nuttigen voor je gaat slapen. Drink geen koffie meer, maar drink ook geen thee met zogeheten theïne.
  3. Alcohol drinken voor je gaat slapen. Net zoals cafeïne, is ook alcohol slecht voor de slaap.
  4. Veel suiker eten voor je gaat slapen. Suiker zorgt ervoor dat je druk en actief bent en dit is natuurlijk net wat je niet nodig hebt als je wil slapen.
  5. Veel nadenken voor je gaat slapen. Door een uur voor je naar bed gaat te stoppen met nadenken over werk, het huishouden, het sociale leven en andere zaken, kom je veel gemakkelijker in slaap.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *