Afvallen met krachttraining: het werkt!

Dat sporten verstandig is als je gewicht wil verliezen, is algemeen bekend. Wat veel mensen echter niet weten, is dat niet alle sporten even geschikt zijn voor de strijd tegen de overtollige kilo’s. Zo denken veel mensen dat lange sessies met cardio training (zoals zwemmen, fietsen en hardlopen) zorgen voor een indrukwekkend verlies van overtollig vet, terwijl dit eigenlijk helemaal niet waar is. De beste manier om de overtollige kilo’s te verliezen, is namelijk door te starten met krachttraining. Waarom krachttraining precies zo effectief is bij het verliezen van overtollig vet en hoe je krachttraining het beste kunt gebruiken om af te vallen, lees je in dit artikel.

Het effect van krachttraining

Onder krachttraining vallen oefeningen als push-ups, pull-ups en buikspieroefeningen. Daarnaast kan krachttraining ook uitgevoerd worden met diverse hulpmiddelen, zoals banken, gewichten en apparaten in de sportschool. Veel mensen denken dat krachttraining enkel geschikt is voor mensen die spieren willen kweken, maar dit is absoluut niet waar. Tijdens een krachttraining zelf verbrand je misschien maar weinig calorieën, maar dit betekent niet dat de calorieën helemaal niet verbrand worden. De spieren die je kweekt bij het doen van krachttraining zorgen er namelijk voor dat je tot 48 uur na een training nog bezig bent met het verbranden van calorieën, terwijl je bij het beoefenen van duursporten enkel calorieën verbrandt tijdens het sporten zelf.

Een kilo spierweefsel gebruikt in ruststand ongeveer 100 calorieën per dag. Houd je je intensief bezig met krachttraining, dan betekent dit dat je dagelijks veel meer calorieën kan verbranden zonder ook maar een kilometer hard te lopen, te zwemmen of te fietsen. Kortom: krachttraining is niet alleen geschikt voor mensen die meer spierweefsel willen kweken, maar ook voor mensen die gewicht willen verliezen.

Krachttraining tijdens het afvallen

Wie door middel van krachttraining af wil vallen, moet regelmatig naar de sportschool om de spieren te trainen. Hierbij is het belangrijk dat je een warming-up doet op de fiets, op de loopband of op de crosstrainer en vervolgens met je inmiddels warme spieren aan de slag gaat. Blijf jezelf vooral uitdagen in de sportschool door steeds zwaarder te trainen, want alleen op deze manier kweek je spieren die later weer calorieën verbranden.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *